لوگو چیست – انواع لوگو

  • ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
  • 1682
لوگو چیست - انواع لوگو

با دنیای رنگارنگ لوگو آشنا شوید

لوگو چیست؟ آیا در مورد مفهوم لوگو و نحوه طراحی آن اطلاع دارید؟ آیا میدونید چجوری باید یک لوگوی منحصر به فرد داشته باشید؟ اصلاً لوگو به چه دردی می‌خوره؟ در ادامه با شما هستیم تا جواب همه ی این سؤالات رو بدیم، با ما همراه باشید.

لوگو چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاد که اصلاً لوگو چی هست ؟ برای پاسخ به این سوال بیاید یه سرچ در دانشنامه ویکی پدیا داشته باشیم. طبق تعریف ویکی پدیا ، یک نماد و یا اِلِمان هستش که از همه لحاظ از جمله رنگ، طرح، شکل و غیره ، منحصر به فرد هست و با نمادهای دیگر شباهتی ندارد.

 

لوگو چه فایده ای داره؟

اینکه لوگو چه استفاده هایی داره برمیگرده به اینکه چقدر مایل هستید که شرکت و یا برند شما از دیگران متمایز باشه. در واقع با یک آرم ساده که یک طرح گرافیکی است میشه یک مجموعه رو از دیگران به راحتی متمایز کرد. امروزه در طراحی لباس، چاپ کتاب و مجله، در دنیای دیجیتال و بسیاری از عرصه های دیگه لوگوها خود نمایی می کنند. اجازه بدین با یک مثال کاربرد لوگوها رو بیشتر روشن کنم. به آرم بانک‌ها توجه کنید. درسته که همگی بانک هستند و یک کار رو انجام میدن ولی برای اینکه از بقیه بانک ها متمایز شوند لازمه که با یک طرح واحد معرفی شوند. این مهم با هیچ ابزاری فراهم نمیشه مگر با یک لوگوی منحصر به فرد!

 

هدف اصلی لوگو چیست؟

لوگوها شکل یا ظاهر یک شرکت یا سازمان رو مشخص می کنند. و هویت بصری اون مجنوعه به حساب میان. شاید بشه گفت بهترین لوگوها ساده‌ ترین ها هستند. چرا که باید با استفاده از ساده ترین عناصر، همه اون مفهومی که یک شرکت لازم داره رو به مخاطب برسونه.

 

چرا به لوگو نیاز داریم؟

به تجربه و البته نتایج آماری ثابت شده که افراد به شرکتی که لوگوی خوب و استانداردی داشته باشه، بیشتر اعتماد می کنند. همچنین باعث میشه روابط تجاری بهتر در میان رقبا یا شرکا داشته باشیم. به هر حال نام نیک و ظاهری فاخر، همیشه در یادها می مونه.

 

اصول طراحی لوگو چیست؟

برای اینکه بتونید یک لوگوی خوب برای کسب و کار خودتون داشته باشید لازمه که در ابتدا بدونید که اصول طراحی لوگو چیه؟ طراحی لوگو دارای چند اصل است که ما در نوبهار وب به چندتاشون اشاره میکنیم:

 

نخست اینکه لوگوی طراحی شده باید ساده و به دور از جزئیات اضافه باشه. همچنین خیلی مهم هست که لوگویی که برای کسب و کار شما طراحی میشه ، محدود به زمان خاصی نباشه و بشه تا مدت ها ازش استفاده کرد ، بدون اینکه ارزش و اعتبار خودشو از دست بده. نحوه ی استفاده درست از رنگ ها هم از موارد مهمی هست که هنگام طراحی لوگو باید بهش توجه کنیم. لوگو باید در حالت سیاه و سفید هم کاملا مشخص و خوانا باشه. سعی کنید لوگو کاملا متناسب با موضوع کسب و کار شما باشه و از نظر فرهنگی هم با عرف جامعه هماهنگ باشه. دقت کنید که همان طور که در ابتدا گفته شد اینها تنها برخی از اصول طراحی لوگو هستند.

 

5 ویژگی لوگو چیست؟

در زیر تعدادی از ویژگی های لوگو رو بررسی میکنیم:

_ لوگو باید ساده باشه؛ لوگوی ساده، اونی هست که افراد با دیدنش به راحتی تشخیص میدن موضوع کارتون چیه.

_ مقیاس پذیر بودن : یک لوگوی مناسب باید به سادگی از لحاظ سایز بزرگ یا کوچک بشه و همچنان خوب به نظر برسه.

_به یاد ماندنی و تاثیرگذار بودن : یک لوگوی مناسب باید با حافظه بصری مخاطب رابطه برقرار کنه و بتونه در حافظه فرد ماندگار بشه.

_ چند منظوره باشه

_ مرتبط با کسب و کار: لوگویی که با یک کسب و کار مرتبط باشه، بهتر میتونه اون کسب و کار رو در ذهن مخاطب ماندگار کنه.

 

لوگو باید نماینده چه چیزی باشه؟

لوگو ترکیبی از متن و تصاویر هست که دو تا هدف داره. وسیله ای برای نمایش نام شرکت هست؛ و اینکه یک نماد بصری ایجاد میکنه که کسب و کار شما رو نشان میده.

اجزای لوگو چیست؟

یک نماد، یک تصویر، یک الگو و هر عنصر گرافیکی دیگری میتونه باشه.

لوگوتایپ: از تایپ نام کسب و کار با فونت منحصر به فرد تشکیل میشه ، دقت کنید که نباید تقلیدی یا کپی باشه.

 

چه چیزی باعث موفقیت یک لوگو میشه؟

یک لوگو زمانی موفق شده که بتونه همراه با سادگی و زیبایی معنی و مفهوم یک سازمان و یا هر کسب و کار دیگه رو به خوبی نشون بده و در حافظه ثبت بشه

 

ویژگی های طراحی یک لوگوی مناسب؟

  1. اعتبار و سِنخیت : یک طراحی خوب و موفق باید بتونه ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو و تجارتی که به آن اشاره داره، برقرار کنه.
  2. باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم خوانی داشته باشه و معنای خودش رو به سرعت به مخاطب منتقل کنه.
  3. ماندگار و پایدار : یک طراحی خوب و موفق باید بتونه در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کنه و ماندگاری خودش رو با تحمل طرح ها و مد های مختلف در طول زمان از دست نده.
  4. انعطاف پذیر : یک طراحی خوب و موفق باید بتونه به دو صورت سیاه و سفید یا تک رنگ و تمام رنگی قابل چاپ باشه، و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیره، اون هم بدون تغییر در ظاهر.
  5. یک طراحی خوب و موفق را باید بتونه چه به صورت آنلاین در وب سایت ها و چه هنگام کارهای چاپی سایز بزرگ و کوچک بدون هیچ مشکلی مورد استفاده قرار بگیره.
  6. باید منحصر به فرد و قابل ثبت باشه، بازم تاکید میکنم کپی کاری نباشه.
  7. طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، در ارتباط با موضوع کسب و کار باشه و جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کنه.

 

رنگ در لوگو چه اهمیتی دارد؟

شاید مهم‌ترین سؤال این قسمت در مورد رنگ یک نشانه باشد. در جواب باید گفت که رنگ لوگو به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال باید دید که مخاطب هدف آن کیست؟. باید دید که برای چه شرکت و یا سازمانی طراحی می‌گردد. برای مثال هر کدام از رنگ‌ها برای هدف خاصی به کار می‌رود:

قرمز: نشانه جهانی برای هیجان، شور و خشم است. آیا نام تجاری شما مدرن و یا جوان است؟ اگر جواب شما مثبت است به رنگ قرمز فکر کنید.

نارنجی: یک رنگ سرزنده و شاداب است. اگر می‌خواهید از دیگران متمایز شوید به سمت رنگ نارنجی بروید. درست است که کمتر از قرمز استفاده می‌گردد اما هنوز هم مشتی از انرژی و سرزندگی را به همراه دارد.

زرد: زرد نشانه در دسترس و دوستانه بودن است. این رنگ شادی را به ارمغان می‌آورد و برند شما یک انرژی جوان را ساطع می‌کند. هیچ موردی با رنگ زرد در حاشیه قرار ندارد.

سبز: نهایت تطبیق‌پذیری است. آیا برند شما مربوط به امور مالی است؟ آیا برند شما مربوط به گل و گیاه و یا باغبانی است؟ رنگ سبز را بیشتر دریابید.

آبی: این رنگ پادشاه کلاسیک رنگ‌ها است. بیش از نیمی از نشانه‌ها رنگ آبی دارند. این رنگ همان‌طور که نماد ارزش، اعتماد و رشد است. آبی به واقع می‌تواند حس اطمینان حاصل خواهد کرد که بهتر است جدی گرفته شود.

بنفش: رنگ بنفش شاید به زنانه بودن بیشتر اشاره داشته باشد.

صورتی: رنگ صورتی شاید دخترانه به نظر برسد. اگر می‌خواهید ظاهری مدرن، جوان و لوکس داشته باشید صورتی را انتخاب کنید.

قهوه‌ای: اگر برند شما خشن، جدی و مردانه است قهوه‌ای بهترین انتخاب است. البته این رنگ کم استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

مشکی: اگر می‌خواهید جذاب، جدید و مجلل به نظر برسید، رنگ سیاه را انتخاب کنید. رنگ سیاه مقرون به صرفه است.

سفید: رنگ سفید جوان و مقرون به صرفه است اما می‌تواند برای هر نام تجاری استفاده شود. سفید به عنوان یک رنگ خنثی و رنگ ثانویه مورد استفاده است.

خاکستری: کاملاً تیره و کاملاً روشن نیست. خاکستری نشانه بلوغ، کلاسیک و جدی بودن است. به سمت تیره‌تر شدن بروید اگر می‌خواهید رمز آلود باشید و به سمت روشن‌تر شدن بروید اگر می‌خواهید در دسترس تر باشید.

 

انواع لوگو

لوگو انواع مختلفی دارد که در ادامه به 5 نوع مختلف از انواع لوگو اشاره می‌کنیم:

Wordmark: نوعی از انواع لوگو است که با استفاده از کلمات ایجاد می‌گردد؛ مانند نشانه زیر

Lettermark: نوعی از نشانه بوده که برای طراحی آن از حروف استفاده می‌گردد مانند نشانه زیر

Brandmark: این نوع از نشانه‌ها به عنوان پیکتوگرام شناخته می‌گردد. در واقع به زبان ساده‌تر این دسته تصویر هستند بدون هیچ گونه نوشته‌ای! مانند نشانه زیر:

Combination mark: این مورد از نشانه در واقع ترکیبی از مورد دو و سه است یعنی تلفیقی از تصویر به همراه کلمه! مانند نشانه زیر:

Emblem: این مورد مانند مور قبلی است با این تفاوت که متن در داخل نماد است. این لوگوها از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند؛ مانند نشانه زیر:

چگونه می‌شود لوگوی شرکت خود را طراحی کنیم؟

حال که در مورد نشانه و انواع دانستید نوبت به آن است که لوگوی خود را طراحی کنید و شما می توانید خود این کار را انجام داده و یا آن را به متخصصان طراحی گرافیک بسپارید. بهتر است که قبل از برون سپاری طراحی نشانه یک پیشنیاز نسبت به آن داشته باشید:

1_نام کسب و کار یا سازمان و شرکت خود را مشخص کنید.

2_کسب و کار خود را برای یک طراح شرح دهید تا طراح بهتر بتواند آنچه را می‌گویید درک کند.

3_نوع نشانه مورد نظر خود را انتخاب کنید. کلمه، حرف، تصویر، ترکیبی از این موارد و…

4_سبک طراحی مورد نظر خود را بگویید. مثلاً با چه ابزاری

5_طراح لوگوی شما را آماده می‌کند.

 

چگونه لوگوی شخصی خود را خودم طراحی کنم؟

اگر می‌خواهید در زمینه طراحی لوگو، خوتان به تنهایی هنر نمایی کنید بسیار عالی است. در ادامه به شما ابزاری را معرفی می‌کنیم تا به سادگی بتوانید این رویا را به حقیقت تبدیل کنید.

با این مراحل آسان، هویت نام تجاری خود را به هنر نقاشی تبدیل کنید.

برای شروع طراحی یک نشان واره خود، یک حساب کاربری جدید Canva ایجاد کنید.

از کتابخانه ما از قالب‌های حرفه‌ای طراحی شده انتخاب کنید.

گرافیک خود را آپلود کنید یا از هر عنصر رایگان Canva انتخاب کنید.

تصحیح تصاویر خود، ویرایش متن یا اضافه کردن فیلترهای خیره کننده.

با طی کردن همین مراحل ساده شما می‌توانید به راحتی یک نشانه طراحی کنید. فقط کافی است کمی خلاقیت و ایده را چاشنی آن کنید.

 

چه نوعی فرمت فایلی برای لوگو مناسب است؟

Ai: این فرمت مربوط به نرم افزار ایلوستریتور است که اصلی، قابل تغییر و ویرایش می‌باشد.

PDF: فرمتی است که قابل انتقال است.

JPG / JPEG

PNG

 

جمع بندی :

آنچه مشاهده کردید مواردی کوتاه در مورد لوگو بود. در این متن خوندیم که لوگو ها عناصر گرافیکی زیبایی هستند که علاوه بر سادگی و زیبایی وظیفه انتقال اطلاعات در مورد شرکت، سازمان و یا کسب و کار شما رو بر عهده داره. لوگو دارای انواع مشخصی هست و همچنین طیف وسیعی از رنگ‌ها رو شامل میشه که هر رنگ و یا شکلی از اون ها انتقال دهنده یک معنی و مفهوم خاص به مخاطب هستند. یه نکته دیگه اینکه باید بتونه در عین سادگی در حافظه بصری مخاطب ماندگار شده و هویت یک برند را برای همیشه در نظرش ماندگار کنه. شما میتونید در صورت توانایی و یا داشتن ایده، لوگوی مورد نظر خودتون رو خلق کنید و یا اون رو به طراحان متخصص و مجرب نوبهار وب بسپارید.

ارسال دیدگاه

*

code

تمامی حقوق محفوظ میباشد و کپی برداری از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز میباشد (1403-1400) / طراح سایت : رضایی