
امروزه با پیشرفت تکنولوژی تولید محتوا و انتقال پیام آسانتر و متنوعتر شده است. در واقع استفاده از ابزارهای دیجیتال باعث تنوع بخشیدن به انتقال پیام در دنیای دیجیتال شده است. محتوای دیجیتال شامل محتوای متنی، محتوای صوتی و محتوای تصویری است. از آنجایی که محتوای تصویری به طور همزمان حس بینایی، شنوایی و عواطف مخاطب را درگیر میکند، کاراتر و گویاتر بوده و طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع این محتواهای تصویری موشن گرافیک است.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با تعریف موشن گرافیک و کاربردهای آن آشنا شویم.
موشن گرافیک چیست؟
واژه موشن گرافیک از دو واژه موشن (Motion) به معنای حرکت و گرافیک (Graphic) به معنای تصاویر تشکیل شده است که میتوان آن را به حرکت تصاویر یا تصاویر متحرک ترجمه کرد.
به عبارتی موشن گرافیک نوعی از انیمیشن میباشد که در آن طرحهای گرافیکی، کلمات، حروف و اشکال به صورت متحرک بوده و در بیشتر مواقع دارای صدا میباشند. با استفاده از آن میتوان محتوا و پیام را به صورت تأثیرگذار و جذابتر و در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب انتقال داد. با انیمیشن دادن به متن و افزودن صدا، موشن گرافیک ایجاد میشود. به عبارتی موشن گرافیک به معنای گرافیکی است که حرکت میکند.
گرافیک حرکت بنیانگذار یا خالق رسمی ندارد زیرا آغاز آن در جایی به ثبت نرسیده است. برخی از ارائهها، که میتوان آنها را به عنوان موشن گرافیک طبقه بندی کرد، در اوایل دهه 1800 منتشر شدند. تاریخچه آن ارتباط نزدیکی با گرافیک کامپیوتری دارد. پیشرفت در گرافیک کامپیوتری منجر به توسعه و استفاده گستردهتر از آن شد.
موشن گرافیک چه کاربردهایی دارد؟
توسعه فناوری و وجود صفحه نمایش در دستگاههای گوناگون مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و غیره در زندگی امروزی باعث گستردگی استفاده از گرافیک حرکت شده است. در گذشته فقط برای معرفی اطلاعات فنی و ایجاد انگیزه در داستانها از آن استفاده میشد، اما امروزه موشن گرافیک طیف وسیعی از اهداف را دنبال میکند و میتوان گفت در همه جا استفاده می شود و هر موقعیتی پتانسیل استفاده از آن را دارد.
از عمده کاربردهای موشن گرافیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- تلویزیون از همان روزهای اولیه از Motion (حرکت) استفاده میکرد و در نتیجه “حرکت” به بخش جدایی ناپذیر از هویت آن تبدیل شده است و علاوه بر این به خاطره انگیز شدن یک شبکه یا برنامه تلویزیونی کمک فراوانی کرده است. به عنوان مثال در عناوین شروع و پایان برنامههای تلویزیونی، تولید ویدیو، ارائه اطلاعات و همچنین در صفحه پیشبینی اخبار از آن استفاده میشود.
2- با پیشرفت وبسایتها و برنامههای کامپیوتری نیاز به جذب مخاطب هدف از اهمیت بسزایی برخوردار است. وبسایتی برای مخاطب جذاب است که در آن از طراحی، رنگها و حرکات جالب و گیرا استفاده شود. هرچه جذابیت وبسایت بیشتر باشد، درگیری مخاطب و ماندگاری آن در سایت بیشتر شده و در نتیجه سئوی سایت نیز بهبود مییابد.
3- وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات به ویژه رسانههای اجتماعی به میان میآید، موشن گرافیک در همه چیز از تبلیغات پیچیده و داستان محور گرفته تا پستهای متحرک ساده اینستاگرام میدرخشد و به یک ابزار عالی برای متمایز کردن شرکتها تبدیل شده است.
4- با متحرک سازی نام و لوگوی برند میتوان اثربخشی و ماندگاری آن را در اذهان بیشتر کرد و این کار با استفاده از موشن گرافیک راحتتر و آسانتر انجام میشود.
5- برای آموزش و انتقال آسانتر مطالب پیچیده و دشوار به مخاطب استفاده از موشن گرافیک توصیه میشود. به خصوص زمانی که اطلاعات و دادههای آماری و عددی باید به مخاطب انتقال شود. برای تولید موشن گرافیکهای آموزشی نیاز نیست که یک طراح حرفهای باشید، بلکه با کمی تسلط بر نرمافزارهای ویرایش فیلم و عکس میتوان موشن گرافیکهای آموزشی جذاب و خلاقانهای ساخت.