پوستر چیست – نکات کاربردی در طراحی پوستر

  • ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
  • 627

پوستر در واقع روشی به منظور اطلاع رسانی در رابطه با رویدادهایی در زمینه های گوناگون بوده که در اکثر مواقع طراحی آن جهت نمایش به صورت عمودی بوده و همچنین باید ابعاد آن به گونه ای انتخاب شده که از از فاصله های کوتاه قابل دید باشد. البته این اندازه بسته به شرایط می تواند به کوچکی یک کارت پستال و یا به بزرگی بیلبوردی در یک بزرگراه انتخاب شود. اما در هر حال ماهیت پوستر به گونه ای است که در هر اندازه ای قادر بوده در زمانی کوتاه اطلاعات را انتقال دهد.

در گذشته پوسترهای اولیه بر روی چوب اجرا شده و رفته رفته سیر تکامل خود را طی نموده و این روزها شاهد اثر هنری بسیاری از طراحان بر روی کاغذ و مقوا هستیم. برای طراحی یک پوستر طراح بایستی به ایده پردازی و در نهایت انتخاب تصاویر، رنگ و خط ها و رقم ها و اجرای آن ها بپردازد.

نکاتی کاربردی در طراحی پوستر

یک پوستر خوب برای آن که مخاطبان زیادی را به خود جذب نموده نیاز به مشخصه هایی داشته که حتما بایستی از آن ها برخوردار باشد. هر چه طراحی یک پوستر اصولی تر بوده مخاطب بیشتر تحت تاثیر آن قرار گرفته و ارتباط موثرتری با آن خواهد داشت.

البته برای طراحی یک پوستر موفق نیاز بوده که به غیر از در نظر گیری اصول و استانداردهای مورد نظر طراح خلاقیت هایی را نیز در طراحی از خود نشان دهد. در ادامه نیز ما سعی نموده به برخی از مهم ترین موارد در طراحی یک پوستر خوب اشاره نماییم:

  1. سادگی پوستر را حفظ کنید

هر چه طراحی یک پوستر ساده تر بوده درک آن توسط مخاطب سریع تر اتفاق خواهد افتاد و مخاطب بهتر توانسته با آن ارتباط برقرار نماید. لذا بهترین کار این بوده که برای ایجاد سادگی در پوسترها و جلوگیری از پیچیده و مبهم شدن آن ها تا جایی که امکان داشته استفاده از فرم و رنگ ها را به حداقل برسانید.

  1. پوستر باید گویا و واضح باشد

طراحی پوستر باید به گونه ای بوده که مخاطب در همان نگاه اول به درکی کلی از موضوع برسد. در واقع باید پوستر دارای فضایی کاملا مرتبط با موضوع مورد نظر باشد. برای این کار نیاز بوده که طراح مخاطبین هدف را شناسایی نموده و به راحتی بتواند با آن ها ارتباط برقرار نماید.

  1. از رنگ هایی جذاب استفاده کنید

برای جذب مخاطب نیاز بوده که پوستر دارای رنگ هایی زیبا و متناسب با موضوع باشد. می توان گفت که تاثیر رنگ ها در پوستر بسیار بیشتر از سایر المان ها می باشد. از این رو شناسایی رنگ های جذاب و نیز استفاده موثر از آن ها یکی دیگر از نکاتی بوده که به طراحی پوستری خوب کمک خواهد نمود.

  1. برای پوستر کادری مناسب انتخاب کنید

قبل از طراحی پوستر شما بایستی برای آن کادری مناسب در نظر بگیرید. کادر عمودی ماهیت خبری داشته و باریک تر بوده آن به منزله مهم تر بودن خبر مورد نظر می باشد و یا به نوعی این کادر حالت رسمی و با سلابتی داشته و این موضوع را نیز به مخاطب القا می نماید. این در حالی است که کادر افقی بیشتر در زمینه داستانی، مذهب و طبیعت به کار برده شده و چندان عجله ای به انتقال سریع پیام ندارد. کادر مربع یا خشتی نیز حالتی دوستانه و دموکراتیک داشته و غالبا در پوسترهایی با موضوع آشتی، صلح و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. ترکیب بندی را رعایت نمایید

در یک پوستر حرفه ای نیاز بوده که عناصر به خوبی در کنار هم چیده شده و برای این کار نیز بایستی نسبت به کادر و کمپوزسیون شناخت داشته باشید.

منظور از کمپوزسیون این است که بسته به نوع فرم، ترکیب بندی انتخاب شده و این ترکیب بندی تدائی کننده طرحی واحد و هماهنگ باشد. برخی رنگ ها با در کنار هم قرار گیری جلوه بسیار بیشتری داشته و به نوعی با هم هارمونی دارند. شناخت این رنگ ها نیازمند شناخت علم رنگ شناسی می باشد. طراح باید بداند که برای طرح مورد نظر چه رنگ هایی از همه مناسب تر هستند.

این در حالی است که بسیاری از طراحانی که تازه کار بوده به هیچ عنوان نسبت به این موضوع شناختی نداشته و به همین دلیل طرح آن ها اغلب خوب از آب در نخواهد آمد. اما طراحان زبده به خوبی به محل نصب پوستر با بنر مورد نظر فکر کرده و با توجه به رنگ مکان مورد نظر دست به طراحی و انتخاب رنگ می زنند و نتیجه این کار نیز پوستری با رنگ هایی هارمونیک و با کنتراستی مطلوب خواهد بود که در جذب مخاطب بسیار موفق عمل می نماید.

  1. پوستر بایستی دارای وحدت باشد

فرم باید کاملا منسجم بوده و المان های پوستر نیز باید کاملا باهم وحدت داشته باشند. منظور از داشتن وحدت این بوده که چیدمان اجزای پوستر صحیح بوده و این چیدمان متناسب با نوع موضوع انتخاب گردد. به عنوان مثال فضای پوستر فیلم های کلاسیک به شکل خاکستری و قدیمی در آورده شده و مخاطب کاملا حس تاریخی و قدیمی بودن آن را درک خواهد نمود.

  1. طراحی پوستر باید خلاقانه باشد

هر پوستر برای دیده شدن باید حرفی برای گفتن داشته باشد. در واقع طراح باید در پوستر خود از ایده ای خلاق و نو استفاده نموده تا بتواند نظر مخاطب را جلب نماید.

خلاقیت نیز در ماندگاری پوستر بسیار نقش پررنگی خواهد داشت. در واقع خلاقیت بوده که باعث شده طرح ها با هم تفاوت داشته باشند.

یک طراح خوب باید حتما خلاق بوده و به خوبی قادر به ارتباط برقرار نمودن بین اجزای پوستر باشد. یک پوستر خوب باید سرشار از نکته های کوچک و جذاب باشد.

  1. پوسترهای نوشتاری بایستی خوانایی داشته باشند

در صورتی که ماهیت پوستر نوشتاری بوده حتما بایستی در نظر داشت که به هیچ عنوان دارای غلط املایی نبوده و بدون هر گونه ایهامی باشد. در این رابطه انتخاب نوع فرم و جلوه های به کار برده در طراحی چندان مهم نمی باشد.

  1. در پوستر باید اجرا کاملا مناسب باشد

منظور از اجرای مناسب این بوده که در طراحی پوستر نیاز است هیچ گونه نقطه ضعفی در طرح نهایی وجود نداشته و اجرای ایده پوستر به خوبی انجام شده باشد. می توان به جرات گفت اجرای صحیح نیز به اندازه خلاقیت حائز اهمیت می باشد. از این رو بهتر آن است که به جای آن که انجام طراحی ایده و نیز اجرای اثر به دو نفر محول شده هر دو کار توسط خود طراح گرافیک انجام شود. پیش از این گفتیم که برای موفقیت یک پوستر نیاز بوده که پوستر دارای ایده ای نو و خلاق باشد اما باید در این جا این موضوع را عنوان کنیم که از اهمیت اجرای صحیح نیز به هیچ عنوان نمی توان چشم پوشی نمود. در واقع می  توان این گونه گفت که یک پوستر بی ایده اگر به خوبی اجرا گردد در مقایسه با پوستری با ایده ای جذاب اما اجرایی نامطلوب، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. لذا در نظر داشتن تمامی تکنیک ها ضروری بوده و همچنین طراح گرافیک بایستی نسبت به نرم افزارهای اجرایی مختلف شناخت داشته باشد.

  1. تیترهای اصلی و فرعی بایستی به خوبی حروف گذاری شوند

بسته به نوع موضوع پوستر، فونت و قلم مناسبی را انتخاب نموده و برای حروف تیترها نیز رنگ مناسبی در نظر بگیرید. عناصر و طرح اصلی پوستر به هیچ عنوان نباید توسط چیدمان نامناسب تحت الشعاع قرار گیرند و حتی باید بتواند تقویت کننده آن باشد و این درست همان مفهوم حروف گذاری مناسب (Layout) می باشد.

ارسال دیدگاه

*

code

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است (1400)