مراحل طراحی لوگو، پروسهای متشکل از اصول حرفهای جهت طراحی یک لوگو است که به خروجی تخصصی منتهی میشود. آشنایی و تسلط بر این موارد، به منظور شناخت مسیر پیدایش و خلق یک لوگوی منحصر به فرد، الزامی است.
طراحی لوگو روز به روز در حال پیشرفت و مدرن شدن است. در واقع امروزه طراحی لوگو یک علم از شاخه گرافیک محسوب میشود و از حالت قدیمی و یکنواخت درآمده است. چرا که مراحل طراحی لوگو، طبق اصول کارشناسی و کاملاً حرفهای و بر اساس چک لیستهایی، مشخص و معین شده است. رعایت این اصول باعث میشود کسب وکار و برندینگ به بهترین شکل ممکن شناسانده شود.
گام به گام مراحل طراحی لوگو
در این بخش شما را با مراحل طراحی لوگو به صورت گام به گام آشنا میکنیم. بدیهی است تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی، شناخت روان شناسی رنگ ها و اشکال و به کارگیری درست، صحیح و بجا پایه یادگیری طراحی لوگو است. اما برای طراحی یک لوگو چه مراحلی را باید طی کرد؟
1- شناخت کسب و کار و کسب اطلاعات در مورد برند
اولین و مهم ترین فاکتور در ایده پردازی، طراحی، پیاده سازی و اجرای یک لوگو، جمع آوری اطلاعات و شناخت داستان کسب وکار و برند تجاری است. برای کسب موفقیت در مراحل بعدی، شما باید به نحو احسن تمام جزئیات و اطلاعات دقیق کسب وکار را از کارفرما دریافت کنید.
حوزه کاری برند، نوع و لحن برند، پیام، اهداف و ارزشهای برند، نوع محصولات و خدمات و نیز تمایز آنها با سایر رقبا، سرعت کار شما و رسیدن به یک ایده خلاقانه و فوقالعاده را افزایش میدهند.
2- ارائه ایدههای متفاوت و انتخاب بهترین لوگو
بعد از شنیدن داستان برند، حال ایده هایی که به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید. تمام ایده های نو و بکر را مورد ارزیابی، تحلیل و سنجش قرار دهید. سپس بهترین ایده را از بین تمام موارد با رعایت جوانب کار، انتخاب کنید. بعد از آن به فکر انتخاب سبک و مدل طراحی لوگو، جهت پیادهسازی آن باشید.
توجه داشته باشید برای انتخاب سبک و مدل لوگو، باید اصول روانشناسی رنگ و شکلهای هندسی را مدنظر بگیرید. این دو فاکتور بر اساس نوع برند و نگرش شما در اجرای مراحل طراحی لوگو انتخاب میشوند.
3- انتخاب سبک طراحی لوگو
این مرحله به خلاقیت و مهارت حرفهای فرد بستگی دارد و حساسترین مرحله طراحی لوگو به شمار میرود. در این بخش شما باید با ظرافت و دقت هر چه تمام، سبک طراحی لوگو را انتخاب کنید. 4 نوع سبک در طراحی لوگو وجود دارد که شما باید تصمیم نهایی خود را طبق آنها، اعلام کنید:
– دستی: در این نوع سبک، لوگو به شکل کاملاً طبیعی به نمایش گذاشته میشود. در نظر بیننده طرح لوگو دستی، طراح آن را با دست کشیده و این پیام منتقل میشود که محصول برند، ماهرانه و با مشخصه و ویژگی طرحهای دست ساز است.
– سنتی: کارفرماهایی که از سبک سنتی برای معرفی برند خود استفاده میکنند، از استقرار و ماندن در بازار اطمینان کامل دارند. این نوع سبک، حالت نوستالژیک و یادآوری خاطرات گذشته را برای مشتریان و مخاطبان برند، تداعی میکند.
– کلاسیک: نوعی طراحی ساده که سابقه و اعتبار برند را نشان میدهد. به عبارتی سادهتر سبک کلاسیک، تاریخچه و قدمت برند را نشان میدهد. این سبک در تقابل با سبک مدرن است.
– مدرن: سبکی نوین و امروزی که از عناصر بصری و المانهای روز دنیا در طراحی آن استفاده میشود. از این نوع سبک، در طراحی لوگو یا آرم کسب وکارهایی که جدید و مرتبط با نیازهای روز هستند، استفاده میشود. فضاهای سیاه و سفید پرکاربردترین عناصر در این سبک هستند. لوگوهای سبک مدرن، شیک، جذاب و لاکچری هستند.
4-تعیین نوع لوگو جهت معرفی برند
طراحی لوگوتایپ، لوگوی نوشتاری یا ترکیبی به نوع محصول یا خدمات برند و شرایط کسب وکار بستگی دارد. انتخاب نوع لوگو در شناساندن بهتر برند تجاری شما و پیشیگرفتن از رقبا بسیار مؤثر است. نوع لوگو همانند سبک آن، 4 مدل دارد:
– لوگوی تصویری: در مدل و ساختار ظاهری این سبک لوگو، از اشکال هندسی و تصاویر برای معرفی و شناخت برند به مخاطب استفاده میشود.
– لوگوی نوشتاری: در این نوع لوگو از فونت خاصی جهت طراحی استفاده میشود. به سبک نوشتاری، لوگوتایپ نیز گفته میشود. طراحی لوگوتایپ، با استفاده از حروف یا کلمات نام برند و با فونت خاصی انجام میشود.
– لوگوی ترکیبی: ترکیب حروف نام برند به همراه تصاویر یا اشکال هندسی به تولید لوگوی ترکیبی میانجامد.
– لوگوی نماد: نوعی طراحی لوگو که در آن از نام برند به طور اختصار استفاده میشود.
5- تعیین رنگ لوگو طبق رنگ سازمانی برند
یکی از چالش برانگیزترین مراحل طراحی لوگو، انتخاب رنگ لوگو است. اطلاع و شناخت از تکنیکهای روانشناسی رنگ، یکی از مؤثرترین عوامل در طراحی یک لوگوی حرفهای است. اگر کارفرما به رنگ سازمانی خود متعهد است و از شما بخواهد از همان رنگ در تم و زمینه طراحی لوگو استفاده کنید، کار شما راحت میشود. اما اگر انتخاب رنگ لوگو به شما سپرده شد، حتماً باید با احاطه کامل بر رنگها و اثرگذاری آن روی ذهن مخاطب آشنا باشید. به این معنی که با دقت بیشتر، رنگ لوگو را طبق نوع محصول و خدمت آن برند، انتخاب کنید.
6- انتخاب فونت لوگو
این بخش بیشتر با نوع لوگو ارتباط مستقیمی دارد. اگر شما از لوگوی تصویری در طراحی لوگو خود استفاده کنید، دیگر نیازی به این مرحله ندارید. اما اگر از طراحی لوگوتایپ یا ترکیبی استفاده میکنید، بعد از انتخاب رنگ، باید به سراغ بهترین و متناسبترین فونت برای لوگو بروید.
به طورکلی فونتهای لوگو در چهار دسته زیر قرار میگیرند:
– فونتهای سنس: در طراحیهای سبک مدرن، از فونت سنس استفاده میشود. این نوع فونت بسیار ساده و بدون کشیدگی است.
– فونتهای فانتزی: جذاب ترین نوع فونت که جلوه بصری زیبایی به لوگو میبخشند.
– فونتهای سرین: از این نوع فونتها، اغلب در سبک لوگوهای کلاسیک استفاده میشود. فونت های سرین دارای کشیدگی خاصی هستند.
– فونتهای دستنویس: شبیه دستخط هستند و با سبک دست نویسی تناسب زیادی دارند.
7- طراحی، اجرا و پیادهسازی لوگو
با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی همچون Illustrator یا CorelDraw لوگوی مورد نظر خود را طراحی و اجرا کنید. شما ابتدا باید از بیس تمام مراحل طراحی لوگو در نرم افزار را پیاده سازی کنید. ایجاد شفافیت روی عکس، قفل لایهها، تنظیم ابعاد، رنگآمیزی، رزولوشن و غیره از جمله این مراحل هستند. برای این کار لازم است تستهای دیجیتالی زیادی روی طرح خود انجام دهید. صرف زمان کافی برای این کار به شما در رسیدن به نتیجه مطلوب کمک شایانی میکند.
در انتهای کار، حتماً طرح خود را از زاویه دید مشتری نگاه کنید. بهتر است نظر دوستان و همکاران معتمد خود را در این زمینه جویا شوید.
طراحی لوگو برندمان را به چه کسی بسپریم؟
چنان چه قصد دارید برای کسب وکار خود، یک لوگو داشته باشید، با دو روش میتوانید این کار را انجام دهید. اول اینکه یک نفر طراح لوگو استخدام کنید. یک طراح متخصص، مجرب و حرفهای به طور معمول طی دو هفته لوگوی مخصوص برند شما را طراحی میکند. در این روش شما باید بلافاصله هزینه و دستمزد طراح را بعد از طراحی به وی پرداخت کنید.
اما روش دوم، اخذ خدمات از شرکتهای گرافیکی و معتبر اینترنتی همچون مجموعه نوبهار وب است. ما با کادری متخصص و تیم مجرب خود، خدمات طراحی لوگو را در کمترین زمان ممکن برای شما انجام میدهیم. این روش برای کسب وکارها بسیار مقرون بهصرفه از نظر زمان و هزینه است.
جمعبندی :
شناخت مراحل طراحی لوگو و استفاده از آنها در جهت ترسیم و ارائه یک لوگو، کار تخصصی است. شاید در ابتدای امر این مراحل کاملاً ساده و راحت به نظر برسند. اما یک اشتباه و خطای کوچک در هر مرحله از طراحی لوگو، باعث نارضایتی مشتری میشود. این کار به تجربه کافی، خلاقیت، نبوغ و کار تیمی نیاز دارد. پس طراحی لوگوی کسب وکار و برند خود را به افراد خبره در این حوزه بسپرید.
با سلام
مطلب خوب و جامعی بود…
ممنون.
قابلی نداشت
ممنون