اهمیت رنگ ها در برند سازی و تبلیغات

  • ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
  • 164
اهمیت رنگ ها در برند سازی و تبلیغات

اگر صاحب یک کسب ‌و کار باشید باید از اهمیت رنگ در برند سازی مطلع باشید. مطالعات نشان می‌دهند استفاده صحیح از رنگ تا 80 درصد شناخت برند را در مخاطب افزایش می‌دهد. از طرفی 85 درصد مشتریان محصول را تنها به دلیل رنگ آن انتخاب می‌کنند.

رنگ برند تجاری مشخص‌کننده هویت بصری آن است. البته با کمی خلاقیت می‌توان آن را فراتر از یک هویت بصری نشان داد. رنگ‌ها قدرت فوق‌العاده‌ای در متقاعدسازی مخاطب به خرید محصول شما دارند. رنگ برند نقش مؤثر و خارق‌العاده‌ای در بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات شما دارد.  در ادامه به نقش و اهمیت رنگ‌ها در برندسازی و روان‌شناسی آنها می‌پردازیم.

 

نقش و اهمیت شناخت رنگ در برندسازی و تبلیغات

روان‌شناسی رنگ، شاخه‌ای از روان‌شناسی است که رنگ‌های مختلف و اثرات آن بر رفتار انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. روان‌شناسی رنگ علم جدیدی نیست. مصریان باستان از تأثیر رنگ بر خلق ‌وخوی انسان جهت توسعه کلی ‌نگر بهره میبردند.

روانشناسی مدرن نیز اثر بخشی رنگ بر رفتار انسان را تأیید می‌کند. این مطالعات در واقع کار را جهت استفاده و بهره‌گیری از رنگ در موضوعات مرتبط با بازاریابی، برند سازی و طراحی بنر و طراحی گرافیک راحت‌تر کرده است. ازاین ‌رو چه طراح گرافیک باشید و چه مدیر کسب‌ وکار باید به اهمیت رنگ در برند سازی واقف باشید. زیرا علم روان‌شناسی تأثیرگذاری رنگ بر رفتار و کردار انسان و بهبود کارایی وی را مورد مداقه خود قرار داده است.

 

اهمیت رنگ در برندسازی و تبلیغات

تحقیقات نشان می‌دهند رنگ ‌ها احساسات ما را تحریک می‌کنند. در واقع این رنگ‌ ها هستند که ما را به خرید از یک محصول مجاب می‌کنند؛ بنابراین باید به اهمیت رنگ در برندسازی پی برده و آن را برای پیشبرد اهداف کسب ‌وکار اینترنتی یا فیزیکی خود به کار گیرید. سعی کنید در بازاریابی و تبلیغات کسب ‌وکارتان از رنگ لوگوی و برندتان استفاده کنید تا در ذهن مخاطب خود ماندگار شوید.

امروزه تمامی کسب‌ وکارها از نقش رنگ در جذب مخاطب و ترغیب وی به خرید محصولات خود شناخت دارند. برندهای موفق رنگ خاص را برای لوگو، بسته‌بندی محصولات، علائم و حتی تبلیغات خود انتخاب و استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها روی ذهن مخاطب اثر گذاشته تا به طور ناگهانی خرید کرده یا محصول و خدمات آنها را نسبت به رقبا ترجیح دهد.

 

چرا انتخاب رنگ در برندسازی مهم است؟

در زیر چند مورد از دلایل  اهمیت رنگ در برند سازی و حتی ساخت لوگوی کسب‌وکارتان را آورده‌ایم:

1- انتقال پیام به مخاطب

هر رنگ پیام خاصی را به بیننده می‌رساند. بیشتر رنگ‌ ها برگرفته از طبیعت است. به همین دلیل بیشتر با روحیات ما سازگار هستند. مثلاً رنگ قرمز بیشتر مورد استفاده در برندهای غذایی است. زیرا تداعی‌کننده میوه‌های رسیده و نیز گوشت تازه برش خورده است.

2- هویت بصری برند

هویت برند نقش اساسی و مهمی در برند سازی دارد. مسلماً رنگ لوگوی زرد یا نارنجی برای بانک و رنگ طوسی برای لوازم آرایشی رنگ‌ های مناسبی نیستند.  بنابراین اول باید هویت برند مشخص شود و سپس متناسب باهویت آن اقدام به برند سازی نمود.

3- افزایش اعتبار برند

انتخاب یک رنگ صحیح و متناسب با برند و محصول، اعتبار و جایگاه ویژه‌ای در ذهن مخاطب پیدا می‌کند. مشتری وقتی هماهنگی بین رنگ برند و محصول یا خدمات شما را می‌بیند، بهتر و سریع‌تر مجذوب شما می‌شود.

4- تمایز با رقبا

رنگی که برای برند تان انتخاب می‌کنید باید شما را از سایر رقبایتان متمایز و منحصربه‌فرد نشان دهد.

 

روان‌شناسی رنگ‌های مختلف در برندسازی و تبلیغات

انتخاب رنگ ایدئال به‌ منظور بازاریابی و تبلیغات، طبق اصول زیبایی ‌شناسی، آزمودن و نیز روش علمی انجام می‌گیرد. اما در روان‌شناسی هر رنگ چه معنی و مفهومی را به بیننده القا می‌کند؟ این رنگ‌ ها در چند برندهای معروفی مورداستفاده قرار می‌گیرند؟ مطمئناً این بخش برای شما خیلی جذاب و خواندنی خواهد بود.

رنگ قرمز

رنگ قرمز یکی از معروف‌ترین رنگ ‌ها در شعله‌ های آتش است. خاصیت این رنگ آتشین بودن و ایجاد شور و حرارت در مخاطب است. کمپانی ‌های بزرگی همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد از این رنگ در برند خود بهره وافری برده است. مدیران این شرکت به ‌خوبی از اهمیت رنگ در برند سازی خود در جهت جذب مشتریان استفاده کرده‌اند. زیرا رنگ قرمز محرک اشتهاست و در ذهن فرد احساس نیاز بیشتری به محصول مورد نظر ایجاد می‌کند.

رنگ آبی

آب مایه حیات و رنگ آبی نماد آرامش و صلح و اطمینان ‌بخشی است. رنگ آبی رایج ‌ترین رنگ مورد استفاده در لوگوی شرکت‌های محافظه‌ کاری است که به دنبال جلب اعتماد مشتریان خود هستند. رنگ آبی اشتها را کنترل و بهره‌وری را تحریک می‌کند. این رنگ مورد علاقه مردان است. پس اگر اکثر مصرف‌کنندگان محصولات شما آقایان هستند، از رنگ آبی در تم برند خود استفاده کنید. رنگ آبی بیشتر از هر رنگ دیگری در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. کمپانی‌های هیوندا، پپسی، فیس‌بوک، دل، اچ پی و غیره از این رنگ در لوگوی خود استفاده کرده‌اند.

رنگ بنفش

حاصل ترکیب دو رنگ قرمز و آبی، رنگ بنفش خواهد بود. این رنگ محرک خلاقیت فرد بوده و اغلب در محصولات زیبایی استفاده می‌شود. در روان‌شناسی این رنگ نماد خرد، سلطنت و احترام است. شرکت یاهو yahoo معروف‌ترین کمپانی است که از این رنگ در لوگوی خود استفاده کرده است. شرکت خدمات گرافیکی هالمارک نیز از رنگ بنفش با یک فونت پیچیده و فانتزی در ساخت برند خود استفاده کرده است. بدون شک کارمندان و متخصصان طراحی گرافیک به  اهمیت رنگ در برندسازی بیشتر از سایر حوزه‌ها اطلاع و آگاهی دارند.

رنگ سبز

رنگ طبیعت که با مشاهده آن آرامش را در روح و روان شخص ایجاد می‌کند. اغلب فروشگاه‌های مرتبط با محصولات طبیعی که به دنبال القا آرامش ذهنی به مشتریان خود هستند، از این رنگ در برند خود استفاده می‌کنند.

برند جان دیر که به ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های مزرعه و حیاط‌ خلوت مشغول است، رنگ سبز را تم لوگوی شرکت خود قرار داده است. بدیهی است شرکت  whool food تولیدکننده محصولات طبیعی، ارگانیک و با کیفیت، رنگ سبز را برای نشان‌دادن هویت و ماهیت خود انتخاب کند.

رنگ زرد و نارنجی

این دو رنگ واقعاً رنگ‌های چالش برانگیزی هستند. رنگ‌های زرد و نارنجی، رنگ‌های شادی هستند و موجب ایجاد حس خوش ‌بینی می‌شوند، ولی هنگام استفاده از آنها در تبلیغات باید مراقب باشید. رنگ زرد درعین‌ حال که فرایند ذهنی را تحریک می‌کند باعث خستگی چشم نیز می‌شود. در بازاریابی رنگ زرد نماد خوش‌بینی، وضوح و جوانی بوده و نشاط را افزایش می‌دهد. درحالی‌که رنگ نارنجی اضطراب را افزایش می‌دهد و از آن باید در تحریک هیجانات خریداران و خرید ویترینی بهره بگیرید. برندهای معروف نیکون و CAT از رنگ‌های نارنجی و زرد در ساخت برند  و نیز تبلیغات محصولات خود استفاده می‌کنند.

رنگ سیاه

از دید فنی سیاه، رنگ محسوب نمی‌شود. بلکه فقدان نور است و وقتی نور را جذب می‌کند ما آن را سیاه می‌بینیم. با این‌ حال ما انسان‌ها سیاه را رنگ می‌دانیم. در روان‌شناسی رنگ سیاه با اعتماد به ‌نفس، قدرت و ثبات همراه است. استفاده از رنگ سیاه در ساخت برند کمی دشوار است. اما شرکت‌های همچون نایک، پوما و گوجی در استفاده از رنگ سیاه در برند خود موفق شده‌اند.

رنگ سفید

رنگ سفید نشان‌دهنده پاکی، خلوص و ایمنی است. این رنگ محرک خلاقیت است. زیرا تداعی ‌کننده صفحه بدون تغییر و تمیز است. از طرفی برای هر کسب ‌وکاری مناسب نیست. برند لگو نام شرکت خود را با رنگ سفید و پس‌زمینه قرمز نشان داده است. این کمپانی با ترکیب این دو رنگ در برند تجاری خود، به کودکان هیجان بازی و سرگرمی به همراه فرصت ساختن و خلاق بودن را فراهم آورده است.

 

چگونه رنگ متناسب با برندمان را انتخاب کنیم؟

اکنون که با روان‌ شناسی رنگ‌ها آشنا شده‌اید، وقت آن است که برای برند و نیز تبلیغات کسب ‌وکار خود رنگ مطلوب و ایده آلی را انتخاب کنید. انتخاب رنگ برای طرح برند و لوگوی شرکت باید به طور کاملاً هوشمندانه و دقیق انجام شود. علاوه‌ برآن در بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات می‌بایست از تناسب رنگ لوگو و سایر عوامل وابسته به آن نیز استفاده کرد. رنگ بسته ‌بندی محصولات مرتبط و زیرمجموعه‌ ها، علائم و نمادهای شرکت و کسب‌وکارتان را با رنگ لوگوی شرکت هماهنگ سازید.

 

جمع‌بندی :

استفاده از رنگ در برند سازی اتفاقی نیست. رنگ‌ها ارتباط خوبی با مغز ایجاد می‌کنند. در ارتباطی که مغز با رنگ‌ها برقرار می‌کند، راه‌حل مناسبی جهت بازاریابی، برندینگ، ایجاد حس اعتماد و فروش محصولات ارائه می‌دهد. به همان اندازه انتخاب رنگ اشتباه پیام نادرستی را به مخاطب القا می‌کند. در این صورت تصویر نامفهومی از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد کرده و در کسری از ثانیه به سراغ رقبایتان خواهد رفت.

اگر برای کسب ‌وکار خود به دنبال برندسازی و تبلیغات هستید، حتماً ابتدا با روان‌شناسی رنگ‌ها آشنا شوید. امیدواریم با اطلاعاتی که در اختیار شما گذاشته‌ایم به اهمیت رنگ در برندسازی پی برده باشید.

ارسال دیدگاه

*

code

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است (1400) / طراح سایت : رضایی